Pendahuluan

Tafsir bi al-ma’thur adalah tafsir yang menggunakan nas dalam menafsirkan, baik al-Quran dengan al-Quran mahu pun al-Quran dengan sunnah. Dengan kata mudah, tafsir bi al-ma’tsur adalah tafsir antara nas (inter-text). Sementara tafsir bi al-ra’y atau dikenali juga dengan tafsir dirayah; tafsir yang lebih menumpukan pada ijtihad yang sahih.
Namun ada juga tafsir isyari dan tafsir janggal (gharaib al-tafsir). Tafsir isyari adalah penafsiran al-Quran yang berlainan dengan zahir ayat karena ada petunjuk yang tersirat hanya diketahui oleh sebahagian ulama atau orang-orang tertentu. Tafsir janggal adalah tafsir yang tidak sejalan dengan tafsir pada umumnya. Kedua tafsir ini tidak diterima oleh umum ulama, hanya orang-orang tertentu yang menerimanya.
Dari tafsir bi al-ma’thur dan bi al-ra’y telah muncul method atau corak penafsiran baru yang menjadi pilihan para mufassir atau ulama yang ingin menafsirkan al-Quran mutakhir kini iaitu tafsir tematik (juga disebut tafsir maudhu'i). Penulisan ”Pengantar Tafsir Tematik” inilah yang dimaksudkan dalam perbahasan dan akan menjadi fokus utama perbincangan ini.

Pembahagian Tafsir:
Sebelum diperkatakan tentang tafsir tematik, elok rasanya kita mengenal terlebih dahulu pembahagian-pembahagian tafsir dari sudut gaya penulisannya kerana terdapat bentuk-bentuk penulisan yang berbeza dalam penulisan tafsir. Setiap bentuk penulisan ini bertujuan merealisasikan maksud-maksud yang dikehendaki oleh penafsir.
Tafsir melalui bentuk penulisannya dibahagikan kepada empat bahagian:
Tafsir melalui bentuk penulisannya dibahagikan kepada empat bahagian:
1. Tafsir analisa; iaitu penafsir menelusuri setiap ayat dengan menganalisis secara luas dan mendalam; dengan membentangkan pelbagai tajuk, perbahasan dan permasalahan; baik yang berkaitan akidah, nahu, balaghah, qiraat, hukum-hakam dan sebagainya. Perbahasan di dalam tafsir bentuk ini berbeza antara satu kitab dengan kitab yang lain berdasarkan panjang dan pendek; ada di antaranya berkadar sederhana; ada di antaranya yang sangat panjang.
Tafsir berbentuk ini yang mendominasi di dalam kitab-kitab tafsir. Di antara contohnya: Kitab “al-Bahru al-Muhit” oleh Abu Abdullah Muhammad Bin Yusoff Bin Hayyan al-Andalusi (terkenal dengan Abu Hayyan), “Ma’alim at-Tartiel” oleh Abu Muhammad al-Hussayn al-Bughawi, al-Muharar al-Wajiez fi Tafsir al-Kitab al-‘Aziz” oleh Ibnu ‘Atiyyah al-Andalusi, “At-Tafsir al-Kabir” oleh Abu Abdullah Muhammad Bin Umar Fakhruddin ar-Razi, “Fath al-Qadir” oleh al-Imam Muhammad Bin Ismail as-Syaukani dan “Ruuh al-Ma’ani” oleh Shihabuddin Mahmud al-Alusi.
2. Tafsir Global; iaitu penafsir menerangkan maksud ayat secara global/umum tanpa memperluas atau memperdalam huraiannya; tanpa membentangkan perbahasan yang detail dalam aspek akidah atau bahasa atau fekah. Di antara contoh tafsir bentuk ini: “Taysir al-Kariem ar-Rahmaan fi Tafsir Kalam al-Mannan” oleh Syeikh Abd. Rahman as-Sa’di, “Tafsir al-Manar” oleh Muhammad Rasyid Redha dan “Aysir at-Tafaasir”oleh Abu Bakar al-Jazaairi.
3. Tafsir al-Muqaran; iaitu penafsir melakukan komperatif (perbandingan) di antara sekumpulan ahli tafsir yang berbeza pada manhaj mereka; dengan cara menghimpun penafsiran mereka pada sejumlah ayat atau surah yang pendek untuk mengetahui manhaj setiap dari mereka dan cara-cara mereka menyusun tema; dengan membandingkan manhaj antara setiap mereka; dengan menerangkan bentuk-bentuk perbezaan yang terdapat di antara mereka. Penulis tafsir yang berbentuk ini menjelaskan pendapat-pendapat ahli tafsir dan bentuk-bentuk persamaan dan perbezaan antara mereka; menjelaskan kepada kita pendapat-pendapat dan pandangan-pandangan mereka sejauh mana berkait antara satu sama lain atau berbeza.
2. Tafsir Global; iaitu penafsir menerangkan maksud ayat secara global/umum tanpa memperluas atau memperdalam huraiannya; tanpa membentangkan perbahasan yang detail dalam aspek akidah atau bahasa atau fekah. Di antara contoh tafsir bentuk ini: “Taysir al-Kariem ar-Rahmaan fi Tafsir Kalam al-Mannan” oleh Syeikh Abd. Rahman as-Sa’di, “Tafsir al-Manar” oleh Muhammad Rasyid Redha dan “Aysir at-Tafaasir”oleh Abu Bakar al-Jazaairi.
3. Tafsir al-Muqaran; iaitu penafsir melakukan komperatif (perbandingan) di antara sekumpulan ahli tafsir yang berbeza pada manhaj mereka; dengan cara menghimpun penafsiran mereka pada sejumlah ayat atau surah yang pendek untuk mengetahui manhaj setiap dari mereka dan cara-cara mereka menyusun tema; dengan membandingkan manhaj antara setiap mereka; dengan menerangkan bentuk-bentuk perbezaan yang terdapat di antara mereka. Penulis tafsir yang berbentuk ini menjelaskan pendapat-pendapat ahli tafsir dan bentuk-bentuk persamaan dan perbezaan antara mereka; menjelaskan kepada kita pendapat-pendapat dan pandangan-pandangan mereka sejauh mana berkait antara satu sama lain atau berbeza.
Selaras dengan tiga pembahagian di atas, kita sebenarnya sukar untuk menyusun kitab-kitab tafsir yang merangkumi semua tiga bentuk penafsiran yang telah disebutkan. Di antara sebabnya adalah: tiada perbezaan yang jelas di antara manhaj-manhajnya. Terkadang sebuah kitab itu berada di antara tafsir analisa dan global/umum, atau seorang penulis terkadang menghimpun antara cara menganalisis dan membanding, maka susunan kitabnya adalah berbentuk analisa atau perbandingan. Contohnya tafsir Ibnu Kathir -semoga Allah merahmatinya- mungkin boleh dikira sebagai tafsir berbentuk analisa atau tafsir global/umum, dan misalnya kitab at-Thobari -semoga Allah merahmatinya- “Jami’al-Bayan” mungkin boleh dikirakan sebagai tafsir komperatif atau tafsir analisa. 
4. Tafsir tematik; merupakan topik perbahasan kita dan insyaAllah akan dilanjutkan perbincangannya selepas ini. (bersambung...)

4. Tafsir tematik; merupakan topik perbahasan kita dan insyaAllah akan dilanjutkan perbincangannya selepas ini. (bersambung...)
#Nota: Perbincangan tentang "Pengantar Tafsir Tematik" ini adalah berdasarkan nota kuliah penulis yang pernah penulis pelajari ketika belajar di Universiti Sana'a, Yaman sewaktu berada di tahun 2 bagi subjek Tafsir Maudhu'ie (tematik) yang di ajar oleh Dr. Soleh Sawwab, Ketua Jabatan Pengajian Islam, Kuliah Adab (Fakulti Kesusasteraan) Universiti Sana'a. InsyaAllah! perbincangan ini akan diadakan secara bersiri.
Tak sabar nak baca siri-siri seterusnya:)
ReplyDelete