
Para pengkaji memberikan pelbagai takrifan tentang tafsir tematik, antaranya ialah:
- Dikatakan: iaitu menghimpunkan ayat-ayat yang berselerakan di dalam surah-surah al-Quran, yang berhubungan dengan satu tema sama ada berbentuk lafaz atau hukum; menafsirnya berdasarkan tujuan-tujuan penurunan al-Quran.
- Dikatakan: iaitulah satu ilmu yang menyentuh isu-isu yang didasari oleh tujuan-tujuan al-Quran melalui satu surah atau lebih.
Sebilangan pengkaji telah menulis mengenai tafsir tematik; pertumbuhan dan perkembangannya serta isi kandungan buku-buku mereka mengenai tatacara mentafsir al-Quran melalui pendekatan tematik. Di antara buku-buku yang menjadi pedoman berkenaan ilmu ini adalah:
- “Al-Bidayah fi at-Tafsir al-Maudhu’i”, oleh Abd. Haq al-Farmaawi;
- “Al-Madkhal ila at-Tafsir al-Maudhu’i”, oleh Dr. Abd. Sattar Fathullah Said;
- “Mabahith fi at-Tafsir al-Maudhu’i”, oleh Dr. Mustafa Muslim Muhammad;
- “Dirasat fi at-Tafsir al-Maudhu’i”, oleh Dr. Zaahir ‘Awwadh al-Alma’ie;
- “At-Tafsir al-Maudhu’i Bayna an-Nazhariyah wa at-Tatdbiq”, oleh Dr. Solah Abd. Fattah al-Khaalidi.
Permulaan Tafsir Tematik:
Tafsir tematik sebenarnya telah muncul pada awal zaman Islam, tetapi istilah “Tafsir Tematik ” atau “Tafsir Maudhu’i” merupakan istilah baru yang mulai jelas pada kurun ke-14 Hijrah.
Pertumbuhan Tafsir Tematik:
Walau pun tafsir tematik ini merupakan istilah yang baru -seperti yang telah disebutkan- tetapi permulaannya sudah lama. Pertumbuhan tafsir tematik ini dibahagikan kepada tiga peringkat:
1. Sebahagian ulama melihat bahawa permulaan tafsir tematik ini sudah wujud sejak zaman Nabi lagi; seperti menghimpun di antara petunjuk-petunjuk ayat dan menafsirkan antara satu sama lain. Contohnya apa yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim serta lain dari keduanya, bersumberkan dari Abdullah Bin Mas’ud -Allah telah meredhainya- yang telah berkata: Tatkala turun ayat ini “Orang-orang orang yang beriman itu tidak mencampur adukkan iman mereka dengan syirik (kezaliman)”[al-An’am:82], orang ramai menjadi susah hati, maka mereka berkata: Wahai Rasulullah! Siapakah di antara kami yang tidak menzalimi dirinya? Berkata Rasulullah: Ianya bukan apa yang kamu maksudkan. Apakah kamu tidak mendengar apa yang telah dikatakan oleh seorang hamba yang soleh (Luqman al-Hakim): Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang besar [Luqman:13], sesungguhnya ia adalah syirik.
2. Kemudiannya penyusunan tafsir tematik ini disusun melalui cara yang lebih jauh dari cara yang lepas, iaitulah bentuk tafsir tematik yang kita maksudkan; di mana sebahagian ulama menyusun di dalam kitab-kitab mereka berkenaan tema-tema yang berkaitan dengan al-Quran. Di antara kitab-kitab tersebut adalah:
- An-Naasikh wal-Mansukh fi al-Quran, Qatadah Bin Di'aamah as-Saduusi, wafat tahun 118H.
- Majaz al-Quran, Abi Ubaidah Ma'mar Bin al-Muthanna, wafat tahun 210H;
- Asbab an-Nuzul, Ali Bin al-Madieni, wafat tahun 234H;
- Ta'wiel Mushkiel al-Quran, Ibnu Qutaibah, wafat tahun 276H;
- Ahkam al-Quran, Abu Bakar al-Jasshosh, wafat 370H;
- Aqsam al-Quran, Ibnu al-Qayyim, wafat tahun751H.
Selain kitab-kitab di atas, juga terdapat banyak kitab tafsir lain berkenaan pelbagai tema yang diangkat daripada al-Quran. Juga didapati bentuk tafsir tematik di atas kebanyakannya berbicara tentang disiplin-disiplin ilmu yang berkaitan dengan al-Quran semata dan para penulis tidak membahaskan berkenaan perbahasan-perbahasan yang lain.

No comments:
Post a Comment