Monday, December 14, 2009

Coretan Sebelum Mata Terpejam

Aku dalam dewan kuliah, sementara menunggu pensyarah datang, aku baru terperasan ada coretan di Terengganu....lalu aku postingkannya.

*************************************

Sekarang pukul 12.46 pagi. Mata belum kantuk, perut masih kekenyangan; baru lepas makan megi mee kari berapi. Sempat melawak dengan bini tadi supaya sediakan fire extinguisher dan jauhkan tisu yang kebetulan ada atas meja. Sekarang kenyang. Tadi dalam bilik, saja test manglish aku kat bini ”Honey! I’m a little hungry”. Kalut je dia nak serve kat aku; ajak aku ke dapur. Dia suggest aku makan roti gardenier cicah kari ayam tengah hari tadi, dia nak panaskan. Mulanya aku setuju, tapi bila nampak je bungkusan megi mee kari berapi dalam almari dapur, aku minta dia buatkan megi je. Senang dan cepat. Sedang dia dok masak megi, aku balun je semangkuk salad + mayonis, lebihan petang tadi.

Tadi petang, bini, anak dan mak mertua aku pergi shopping. Aku duduk kat rumah je. Malas nak shopping (paling malas nak jaga anak kalau ikut depa shopping). Bila pak mertua aku balik kerja, dia ajak aku keluar makan di luar (Bandaraya Kuala Terengganu). Sampai di sebuah gerai, pak mertua aku telefon bini, anak dan cucunya supaya joint us makan petang (merangkap makan malam) di situ. Pak mertua belanja makan ayam goreng, salad, potato wedges, roti bun dan lain-lain ala omputih. Aku bukannya biasa sangat makan benda-benda macam tu. Biasa la orang kampung, ’perut nasik’, kejap perut, senang lena.

Tapi bila baru lepas makan mana boleh tidur. Aku tak biasa tidur sejurus lepas makan. Otakku terpaksa bergerak juga mencari idea apa yang boleh aku lakukan sekarang. Terbit juga cadangan menyambung pembacaan buku ”Pengantar Sains Politik” susunan Syed Ahmad Hussein yang baru aku mula baca pagi tadi, tapi bukunya di luar bilik. Aku malas nak membuka lampu mencari buku tersebut, takut menganggu pak mertuaku yang sekian lama menjadikan ruang tamu tempat beradunya.

Di sebelah, atas katil, bini aku sedang menekuni laptop kecilnya. Lubna anak kecilku sedang tidur dengan sedikit ternganga mulutnya, tanda nyenyak la tu. Tak sejuk ke Lubna ni, aku sempat menjeling ke arah pendingin hawa. Aku naikkan suhunya dari 20°c ke 24°c. Aku sendiri kesejukan. Tapi Lubna aku tak boleh menyelimutnya dengan kain gebar. Dia tak suka dan aku takut dia terjaga nanti. Dia mungkin ikut fe’el aku dulu-dulu. Aku sejak kecil hingga besar pun tak suka dengan selimut. Aku jarang sangat tidur menggunakan selimut, maklumlah rumah aku dulu tak sejuk macam ni. Aku tarik kain gebar, bersandar ke dinding katil. Aku memang kesejukan. Aku pun buka laptop dan aku tekan punat-punat keyboard ni. Inilah hasilnya sebelum mata terpejam.

2 comments:

  1. Salam abang. Terima kasih sudi balik 2 kali bercuti ke rumah ummi & abah sepanjang cuti sekolah ni. Memang betul2 suami yg soleh dan memahami :) Nanti kita balik lagi yer.. ;)

    Pasal makan western food tu, kami pun dulu mana pandai makan. Nak makan macam mana pun, tak tahu. Skrg dah tahu. Jauh berjalan, luas pengalaman. Tul tak sayang? Abang lagi advance pasal ni.

    ReplyDelete
  2. Aha satu lagi, nanti kalau ada cuti yg terselit di uum, kita pergi jalan-jalan makan angin yer. Teringin nak bawa Lubna bercuti. (sebenarnya mama yang nak pergi ;) )

    ReplyDelete